Ha táborhelyet ütünk egy vízparton, a hely kiválasztása során vajon
milyen szempontokat helyezünk előtérbe? Minden bizonnyal az elsődleges
szempont az, hogy közel legyünk a vízhez, de azért védett is legyen a hely
(legalább is a víztől, meg a széltől). Ellenségtől itt nem kell tartanunk.
A KöRiSTeN gyermekei (1. ábra) – mármint azok a népek, melyek a
KöR-iS-TeN-re utaló nevük alapján – ennek vallhatták magukat, vajon milyen
meggondolás alapján választottak maguknak vízparti lakhelyet letelepedésük
során? Sajátos tendencia figyelhető meg az ókori magas kultúrák folyókhoz
való viszonyulásában. Elsősorban a folyóközöket kedvelték, bár magányos
folyóknál is találkozunk velük. Ekkor viszont mindkét partot egyformán
belakták. Mindez logikusnak tűnik, de mégis mintha a „középhez”, vagy egy
elképzelt „központi tengelyhez”, ( másképpen : „világtengelyhez” ) való
különleges vonzódás nyilvánulna meg ebben a viselkedésben. Ha ellenségtől
kellett volna tartaniuk, úgy a hegyek közé húzódnak. Ugyan a folyóvíz is
nyújt némi védelmet, de mondhatták azt is : „Ha (H)ÚRiSTeN velünk, ki
ellenünk !” Nyilván a KöRiSTeN közelében akartak maradni, lehetőleg a
KöRiSTeN kebelén belül (az Élő Valóságban) élve az életüket. Hogy ki vagy mi
ez a „középen tanyázó” KöRiSTeN és miért jó felismerni, netalán egyesülni
vele, erről lesz szó a következőkben.
A KöRiSTeN egykorú elnevezés az eredeti
„szentháromságra” értendő, amit ma Test, Szellem és Lélek avagy Anyag,
Energia és Információ háromságként szokás emlegetni. A háromtagú
kifejezésben a KöR a világegyetem formájára utal („kerek világ”, térben ez
gömbalaknak felel meg). A belső, nem látható szellemi tartalmat az iS / íZ
gyök képviseli. (Valaminek az íZe, nem látható, belső tulajdonsága) A forma
és tartalom ebben a felfogásban egyközpontú , tehát egymástól el nem
választhatóan egy. A harmadik tag a TeN gyök, a fenti világmodell két
elemének megfeleltethető jelképek síkbeli elrendezésekor előálló egyTeNgelyű
kapcsolatból eredeztethető.
Az Anyag és Energia viszonya ehhez hasonlatos, ugyanannak az egynek
(világegyetem) különböző megnyilvánulásaiként ismerjük fel őket. Az Anyag és
Energia eme felismert különleges kapcsolata (hogy t.i. „felcserélhetőek” )
adja a háromság harmadik elemét, az Információt. A Test és a Szellem között
a Lélek teremt kapcsolatot.
„Egytengelyű dualitás (párosság)” ez – a Kozmosz szerkezetére utaló
kijelentés – egy háromságra utal, amelyben a két pólus mellett a kapcsolati
TeNgely a harmadik elem. Ezek az Információk (összefüggések) legjobban képi
és nyelvi analógiák segítségével adhatók közre. A képírásban a képjelek
elrendezésének, egymáshoz viszonyított helyzetének is jelentősége van. Ha a
képjelek értelmezése során a magyar nyelvi analógiák is ugyanarra az
eredményre vezetnek, akkor a világmodellre, a világnézetre vonatkozó
rekonstrukciós kísérlet sikeresnek tekinthető.
A Rendezett Világegyetem egyik térben ábrázolt jelképe a (teret „rendező”
három képsík által kimetszett ) 3 főkörrel ellátott veres színű gömb. A
pilisszántói kő ezt, a „MaG”-nak is nevezett szimbólumot ábrázolja, a
főköröket síkba kiterítve idézi fel, kihangsúlyozva az összemetsződéseket. A
(fő)körök a látható (anyagi) világot testesítik meg,(KöR) a síkban ezek
tengelyvonalakként jelennek meg. A veres a vér színe. A vér pedig a lélek és
szellem „hordozója”. A kőlap esetében a szellemi szférát (iS) nem a piros
szín, hanem a kétoldalt szimmetrikusan („egyTeNgelyűen”) lecsüngő szalag
vagy toll szimbolizálja. ( 2. ábra )
A SzaLag a SzéL és SzeLlem szavaink azonos gyökerűek. A SzéL (SzeLlem) nem
látható, csak közvetve, a szélben lobogó SzaLag által érzékelhető. A
felszalagozott kalap vagy vőfélybot ugyanezt a gondolatmenetet tükrözi, az
analógiák hasonló módon történő felhasználásával. A kalap a KöR, a szalag az
iS, a bot pedig a TeN megfelelője.
2. ábra A „pilisszántói kő”
A „kettőskereszt és hármashalom” képjel-ligatúra ugyanezt a gömböt más nézőpontból (a tengelyek közt félútról) nézve mutatja, a síkba kiterített nézetrajzokat összeszerkesztve, szimmetrikus alakzatként láthatjuk. (3. ábra) A „világGöMb” a háromszori felezéssel nyolc részre osztódó sejtMaG analógiája.
3. ábra A „kettőskereszt és hármashalom”
A síkbeli feldolgozás gyakoribb, az
úgynevezett oldalnézeti világmodellben a két pólust összekötő kapcsolati
TeNgelyből származtatható TeN gyök adja a háromság hiányzó tagját („egyTeNgelyű
dualitás”). (4. ábra) A közös (szimmetria-) tengelyre felfűzött képzeletbeli
növény és élőlény (1 élőlény 2 nézetben !) alkotja a „párosságot”, amely a
tengellyel együtt háromságként fogható fel. A nő vagy növény az egyik pólus,
a lélekkel bíró élőlény (vagy férfi) alkotja a másik pólust.
Az „éDeNKeRti (TeN, KöR) képről – amit kétezer éve tudatosan
félremagyaráznak – a szimbólum rendszer teljes egészében leolvasható.
Láthatóan a fa tengelye alkotja a kép szimmetriatengelyét. A fára
feltekeredő kígyó súlyponti tengelye megegyezik a fa tengelyével, így
egytengelyűnek, vagyis egymástól el nem választhatóan egynek minősülnek. Éva
képviseli a nő/növény kategóriát, míg Ádám a férfi/”lélekkel bíró” élőlény
megfelelője. Ketten alkotnak egy párt, lévén ők is közös tengelyűek. A füGefa (füGe = eGy) levele – más változatoknál találkozhatunk vele – azt
üzeni számunkra, hogy a szimmetriatengely két oldalán ugyanannak az egynek
két, csak látszólag különböző megnyilvánulásával találkozunk. A formai
szimmetria valójában tartalmi szimmetriával párosul.
A kép középpontjában a piros alma a MaGnak is nevezett KeRek világgal
azonosítható. Azért kell MaGnak tekinteni, mert a „MaGos” tengelyen jelenik
meg. Az Eget a Földdel összekötő függőleges tengelyt a magyar MaGos
tengelynek nevezte. A természetben a függőleges irányt a földbe vetett
magból az ég felé törő növény tengelyvonala jelölte ki. (magasság = a MaGos
tengelyen mért távolság) Legyen ez a tengely a Makrokozmosz tengelye. Ádám
és Éva között , az almán át húzódó vízszintes tengelyvonalat viszont a
Mikrokozmosz tengelyvonalaként értelmezhetjük. Ez is MaGos tengely,
legalábbis a szemlélettel egyidős magyar nyelvnek az ivarszervekre,
foGaMzásra vonatkozó kifejezései ezt tükrözik. (p.l. : (MaKK, MéH, (férfi)MaG,
MaGzat (K=G=H), MaG visszafelé GaM)
A fenti kép a Mikrokozmosz = Makrokozmosz azonosság művészi (MáGikus)
megfogalmazása. A „Minden eGY„! kijelentést bővebben így lehet kibontani. A
két egymásra merőleges tengelyből képezhető egyenlő szárú keresztet az
almára képzeletben rárajzolva a hiányzó főkörök nézetrajzait kapjuk. A körbe
írt kereszt a „kívülről” nézett világegyetem gömbjének tengelyirányú nézete.
Képzeljük el most az Édenkertet felülnézetben, közepén a (minden)tudás
fájával. (a KeRt : KöRülkerített hely) Az előbbi keresztet a körbe
belerajzolva úgynevezett „felülnézeti” világmodellt kapunk, amelyekkel
később még fogunk találkozni.
4. ábra „Oldalnézeti világmodellek”
4. ábra „Oldalnézeti világmodellek”
5. ábra A KöRiSTeN „fraktál”
Ez a szemlélet a Mikro- és a Makrokozmosz
közötti analógiás kapcsolatot hirdette, azaz tudatában volt annak, hogy a
világegyetem fraktál jellegű. (Egy fraktálon belül ugyanazt a struktúrát
találjuk, bármely léptékben vizsgáljuk is azt.) Az azonosnak tekinthető
szerkezet esetünkben a „Háromság, mint egység” képlet (5. ábra).
Próbáljuk meg ezek után elképzelni, hogy a mindenütt jelenvalónak tudott „KöRiSTeN”-nel
való azonosulás (a KöRiSTeN megidézése) milyen módon, milyen eszközökkel
lehetséges. A jelképek értelmezése során az derült ki, hogy vagy a
középpontot, vagy mint a súlyzónál a tengelyt kell megragadnunk, hogy az
„egészet” megemelhessük. Hogyan értelmezhető ez a középpont vagy tengely
folyókkal kapcsolatban? A következő részben ennek járunk utána.
1. rész vége
Amelyben KöRiSTeN szemléletű őseleink és a
folyóvizek rejtélyes kapcsolatára próbálunk fényt deríteni.
Mindnyájunknak feltűnhetett, hogy eleink előszeretettel települtek
folyóközökbe (Etelköz, Mezopotámia). Más esetben a folyó két
partjára költöztek, ekkor a tengelynek tekintett folyó vált névadóvá (Dentumagyaria,
Kummagyaria). A folyóköz nem más, mint egy „sziget”, melyet víz vesz körül.
A folyók a TeNgerben ugyan egyesülnek, de a forrásuk elkülönül. A
tengerből felszálló párából csapadék lesz, ez táplálja a forrásokat, így
zárul a kör. Esetünkben a víZ-KöRön
belül élők a kör közepéből indított, az Eget a Földdel összekötő
világTeNgely közelségét és így a KöRiSTeN állandó jelenlétét élvezhették.
Más oldalról is kaphatunk bizonyítékot arra, hogy a folyóKöZ a KöR-rel
szoros kapcsolatban van. KöZ szavunk eredetileg KöR lehetett. A KauKáZus
környékén megfigyelhető hangátmenet nyomán az „R” hang helyett „Z” hang
jelenik meg. Ez a népnevekben is nyomon követhető (KaZah, KoZák, KaZár). Ők
ugyancsak a KöRiSTeN gyermekei lehettek. A mai magyar nyelvben a KöR
szóbokrában a K-R gerincű gyök a leggyakoribb, de ide sorolhatjuk a K – S, K
– Z, K – Sz változatot is. Tudunk példát mindegyikre : KoSár, KaZal, KoSzorú.
A kör forma jellemzi mindhármat. A KöRnek nemcsak HúRja, KöZepe is van!
KRéta szigeténél a KöRnyező víZ adott volt, ezért is lehetett a neve
a KöR(isten)-Ta(nyája). Minosz király Knosszosz-i palotája tróntermében
láthatjuk viszont a jelképegyüttest. (6. ábra) A hátfalon a tükörképben
megjelenő növény és élőlény jelöli ki a szimmetriatengelyt. Ez a függőleges
tengely a „MaGos” tengely, a trónus alatti gömb erre utal. Ez a tengely (a
„világtengely”) a Teljességet képviseli, így a TeNgelyen megjelenő
uralkodó égi küldöttnek minősül. Talán nem véletlen a veres és fehér
szín ismételt megjelenése. A veres színű hullámok a vér színével
szimbolizált transzcendens szféra (energia) hullámtermészetére utalnak (A
vér a lélek „hordozója”). A vér a felső világ, a víz az alsó , „látható”
világ megfelelője. A függőleges tengelyen ezért kerül a veres mindig a fehér
fölé. (lásd : „árpád-sáv”, vagy az un. üveges táncnál a „fehérnép” fején a
veresborral tele üveg). Megállapíthatjuk azt is, hogy oldalnézeti
világmodell minden uralkodói trón, a közepén átmenő világtengellyel, amit a
kézben tartott uralkodói lándzsa vagy jogar is hangsúlyozhat.
6. ábra
Gondolkodó eleink a magányos folyók (DoN, NíLus, KáMa, KuMa) esetében is találtak megfelelő „ideológiát” a letelepedésre. Joggal feltételezhető, hogy ezeknek a folyóknak a névadói magyari népek voltak. Kik ezek a „magyariak” ? A szakrális magyar nyelvet használó, KöRiSTeN szemléletű testvérnépek. (Lásd : 1. ábra, az első részben) A névadók világszemlélete az elnevezésekben tükröződik. Emlékeztetőül : az un. felülnézeti világmodell esetében a tengely a kör középpontjaként, (7. ábra) míg oldalnézeti modellnél valódi nagyságban függőleges egyenesként jelenik meg. Ezt a tengelyt az ég felé törő mag után MaGos tengelynek szokták nevezni (lásd : 4. ábra). A folyónevek hol a MaG-ra, hol magára a TeNgelyre utalnak!
7. ábra „Felülnézeti világmodellek”
A MaG visszafelé olvasva GaM. Kiterjedt
szóbokra olyan gyököket tartalmaz, melyek gömbölyded dolgokra vonatkoznak. (GaMó,
GuMó, GoMba, GoMbóc, GoMb és GöMb !) A „G” lehet ”K” is: pl. KaMpó.
Helynevekben : KáM, KoMárom vagy EszterGoM, GöMör. A KáMa és KuMa
folyónevekből a MaGra és így a folyó hossztengelyeként a „MaGos” TeNgelyre
gondolhatunk. Mint láthattuk a MaG a GöMb szinonímája (fordítottja,
ellentétes irányú nézete), ami síkban KöRnek látszik. Jelentésük ugyanaz : a
szanszkrit „mandala” kifejezéshez hasonlóan, mely a „világkörre” és
„világgömbre” egyaránt vonatkoztatható. Ha a GöMböt (KáMa, KuMa) most KöRnek
olvassuk és a folyó hossztengelyét a korábbról függőlegesként megismert
MaGos TeNgellyel azonosítjuk, mert hogy átmegy a „MaG”-on (KáMa, KuMa), úgy
a folyó viZével összeolvasva a KöRiSTeN háromságot kapjuk. Az oldalnézeti
világmodellnél (4. ábra) megszokhattuk, hogy a lélekkel bíró élőlény
tükörképben, két oldalnézetében jelenik meg a függőleges (egyben
szimmetria-) TeNgely két oldalán. A vízszintes síkba transzponált modell
szimmetriatengelyét most a folyó adja, így a lélekkel bíró magyariak bátran
települhettek a folyó mindkét partjára lehetőleg szimmetrikus
elrendeződésben, mert így állt elő a közös tengelyű állapot, az „azonosulás”
a KöRiSTeNnel. KöRös folyónknál láthatóan egyszerűsödik a képlet (ráadásul
még a háromság is megjelenik : Hármas – KöRös) !
A NiLus esetében is az analógiákhoz kell forduljunk. Délről Észak
felé tart majdnem NyíLegyenesen. A forrás felől eső Felső-Egyiptomot
köti össze Alsó-Egyiptommal. Az „alsó” (látható) és a „felső” (nem látható)
világot összekötő világtengely így most a Nilussal azonosítható.
Gyaníthatóan az Egyiptom elnevezésben megjelenő „egy”, ugyanaz, mint
a Világegyetem szó magvából kihámozható egy. A földrajzi elnevezésekből
kitűnően itt a „háromsággal, mint egységgel”, azaz a KöRiSTeN fraktál
legfontosabb jellemzőjével találkozunk. További példák : KaiRó, KaRnak,
ASszuán városnevek, EkhnaToN fáraó.
7/b ábra
8. , 9. 10. ábra
Egyiptomnál maradva és tanulmányozva a fáraók
neveit tartalmazó kartusokat, megint csak a KöRiSTeN nyomára jutunk. A
CaRtouche (CaRd, KaRte, KáRtya) alakja lekerekített téglalap ugyan, de az
elnevezésből ítélve ez a forma a KöRt helyettesíti.
Tutanhamon fáraó papíruszra festett „névjegykártyája” az alábbi jeleket
tartalmazza. (7/b ábra) Baloldalt egy KöRt látunk. A középső
ízeltlábú a jól ismert szkarabeusz (galacsinhajtó bogár). Jobboldalt egy
kezdetleges tüKöR látható (lapos edény, tele vízzel) Ebben
tükröződik az ég. Az eget földdel összekötő függőleges TeNgelyből
hármat is rajzoltak. Mind egyforma, azaz, mind egy. A háromságra,
mint egységre tett félreérthetetlen célzás. Ismerjük fel : a jobboldali ábra
egymagában tartalmazza a KöRiSTeN mindhárom összetevőjét, míg a baloldalt és
középen eddig csak a KöR és íZ volt kiolvasható. Persze a
közös TeNgely is jelen van. Idézzük fel a galacsinhajtó bogár
technikáját, mely azon alapul, hogy a gömb felett átlendülve, azt a közös
súlypont irányába elfordítja. Így, ha pillanatokra is, közös TeNgelyük
megegyezik a Világtengellyel. Ez az egytengelyű (egyközpontú) dualitás,
melyben a galacsin növényi minőséget rejt, míg a bogár lélekkel bíró
élőlénynek vehető. Ne felejtkezzünk meg tehát a szkarabeusz említésekor a
galacsinról sem, mert hiszen e kettő összetartozik, egymástól el nem
választhatóan egy.(8.ábra) Az ismert „Apisz bika„ az egytengelyű
dualitás újabb példája (9.ábra). A szarv hímségi jelvény, (hasonlóan a
„hullám-természetű” Ureusz kígyóhoz), míg a vele egytengelyű napKoRong („KöR”)
női minőséget rejt. Vagy lehet, hogy az nem is napkorong, hanem a
szkarabeusz galacsinja? A fáraó és felesége kartusának tetején a korong két
tollal közös tengelyű. Most már tudjuk, hogy az nem két toll, hanem („két
fél = egy”) egy toll, csak két nézetben (tükörképben) ábrázolva. Ez tehát a
felső világ szárnyas élőlényére utal. (10.ábra) Toll + korong közös
TeNgelyen : ez így háromság (ami egység).
DeNtumagyariát van aki DoN-tő-nek magyarítja. A fentiek alapján ez
igen valószínű megfejtés. A folyó felső szakaszán két ágra bomlik, így a
megnevezés egyértelmű, a DoN („TeN”) folyó torkolatvidékére
vonatkoztatható. (AZovi tenger, KeRcs városa) A TeN gyök
jelenik meg a DuNa, TeMze (ThaMeS = „TeN-iS”),
JoRDáN = „KöR-TeN”, DNyeSzter = „TeN-iSzter”
folyóneveknél is. (A K = G = H = J, D = T és M = N elfogadott hangátmenet
figyelembevételével.) A letelepülés ilyen esetekben a folyóvíZ mindkét
partjára irányult, az embereknek az ott talált növényzettel (nő,
növény,”Anyaföld” = „KöR”) közös TeNgelyű állapota garantálta a „KöRiSTeN”
(az érintetlen Természet) jelenlétét.
Ha nem tűnt elég közelinek a kapcsolat a víZzel (azaz a TeNgellyel)
valakinek, arra is találtak „házilagos” megoldást : a JuRtát. A JuRt vagy
GyuRt („KöR”) közepén kirajzolódik az Eget Földdel összekötő
függőleges TeNgely. (11.ábra) A KöR alaprajzú kupola ívelt formáját
összecsukható (számtalan csuklóponttal, „íZülettel” rendelkező) fa
vázszerkezet biztosítja, erre terítik a birka szőréből készített nemez
takarót. Vegyük észre : a fa váz (növényi anyagú, „Yin”) és a nemez borítás
(lélekkel bíró élőlényből, „Yang”) egyTeNgelyű dualitásként” fogható fel, és
a sorrend is megfelelő : a nemez („felső világ”) van felül. A jurtában,
gyakorlatilag a képzetes „világTeNgely tövén”, élték le életüket századokon
át a KöRiSTeN leghűségesebb gyermekei.
11. , 12. ábra
A városlakók sem akartak semmiről lemaradni.
A kör alaprajzú városok egyike az egykori GuR város a mai Irán
területén. (12. ábra) A két egymásra merőleges főútvonal jelölte ki a
középpontot, osztotta egyben négy részre a kört (ebből lett a városnegyed) A
középpontban egy toronyszerű építmény állt : a „vár”. A TeNgely megidézését
szolgálta (az „obeliszk” is ilyen),erősségnek nem volt alkalmas, „KöRiSTeN
vártának „ inkább nevezhetnénk. A kör alaprajzú váras települések nevében e
két jellegzetesség valamelyike tükröződik vissza. Az avar GyűRűvárak „GuR”
tipusúak : GyőR, BalatonGyöRök. Az összes GoRod(iscse) , GRád ide tartozik.
A „VáRas” jelző hasonulással „VáRos” lett. A V = B hangátmenet révén jutunk
a „BuRg” tipusú városnevekhez : MalBoRk, MariBoR, EdinBoRough, HamBuRg.
Mezopotámia folyóközt jelent. A Tigris és az Eufrátesz között a sumér
kultúra virágzott. Az Etelköz név ugyancsak folyóközt jelöl .
Valószínűleg több folyó (Don, Dnyeszter, Prut, Szeret) is érintett lehetett,
ezért nincs kiemelve egy sem. Csallóköz volt talán a legelső folyóköz
(Tündér Ilona mítikus lakóhelye ) amit a magyari ősnéppel kapcsolatban
megemlíthetünk.
A „Tarih-i üngürüsz” krónikása szerint nyolcszor költöztek be eleink a
Kárpát medencébe. Mi ez a nagy ragaszkodás? Talán csak nem a KöRiSTeN
„feltalálási helye” (leképezése) ez is? Figyelemreméltó tény, hogy a Római
Birodalom legnagyobb kiterjedése idején a Kárpát medencéből a Duna-Tisza
közét nem tudta elfoglalni. Ezt a vidéket akkoriban a jaZigok (jászok)
lakták. Így őket nyugatról a DuNa (TeN) /vagy iSzter (iS)/ , keletről a
TiSza (iS) fogta KöZre (KöR). KöRiSTeNüket (a Mindenséget) nem is adták
volna oda semmiért sem. Így hát megérdemelten lakják a területet mind a mai
napig, ha kellett pénzen váltva meg őseik csalárdul elorzott szülőföldjét („redemptio”).
A Kárpát medencét belakni a „magyari” népeknek nem mindig sikerült.
Ez nem a mágusokon múlott. Ők mindig is hirdették, hogy itt a világ (a „MaG”)
közepe és a MaG népének itt a helye! A földrajzi nevek tanúsága szerint a
Kárpát medence maga is a KöRiSTeN leképeződése. A KáRpát szó „KöRpad” is
lehetne (mindenesetre a KöR mássalhangzóit tartalmazza). Hozzáolvasva a két
fő folyó nevét TiSza (IS) és DuNa (TeN) kiderül, hogy jó helyen járunk. A „KöRiSTeN”
jelen van! De hol a középpont? Ahol a tengelyek kereszteződnek. A
nyugatról kelet felé, majd északról dél felé tartó DuNa két egymásra
merőleges TeNgelyvonalat rajzol ki. Síkban ez a KöRbe rajzolt kereszt esete.
De itt medencéről van szó, így ez térbeli modellt sejtet. Valóban : a
Rendezett Világegyetem gömbjének alsó felét látjuk benne viszont, a
Pilissel, mint szakrális középponttal. (13. ábra)
A világgömb felső fele sem hiányzik ! A Szent Korona a KöRiSTeN szemlélet
jegyében fogant, és igazán a Kárpát medencében tölti be a szerepét. Ha a
Dobogókő csúcsán átmenő világtengelyre rátűzzük a Szent Koronát, és
eltekintünk a léptékváltástól, a gömb teljes egészében áll előttünk. A
koronázás szertartását itt bonyolították le. A szakrális uralkodó a
TeNgelyen kell megjelenjen, erről lehet megismerni. Miért pont a DoBogókő a
tengely helye? A nevében rejlik a magyarázat. A sámándob hátoldalán
kirajzolódó „célkereszt” (amivel a középpontot, a „célt” szokás kijelölni)
indokolja ezt a választást. Láthatóan a Kárpát medencével „egytengelyű”
Szent Korona együttes – mint egy három dimenziós Mandala – a világgömb
tökéletes egységét állítja elő. Más szavakkal : a két fél egymástól el nem
választhatóan eGy!
13. ábra
14. ábra
Napjainkra ez az egység már nem létezik. A
Szent Korona hossztengelyén (szimmetriasíkjában) lévő, az eredeti
szentháromságot megjelenítő zománcképek (a Fiú, az Atya és az Isten(szülő)
Anya) közül a harmadikat, Szűz Mária képét, egy bizánci császárképre
cserélték. Így a Koronán a KöRiSTeN hármasságából a női minőséget (KöR)
kivéve , a „természetes” egység megszűnt. A torzóként reánk maradt iSTeN
fogalom csak a zsidókeresztény szemléletben értelmezhető, mint a Földanyától
elválasztott transzcendens szféra neve. Ezzel összhangban a korábban
általános Úristen kifejezést is elhagytuk /(H)úRiSTeN = KöRiSTeN/ és csak
Istent mondunk helyette. A szemléletre vonatkozó, árulkodó KöRöSzTéNy
elnevezés helyett is a „KöR mentes” KeReSzTéNy járja.
A KöRiSTeN ellenében munkálkodó erők jóvoltából a földi szentháromság , azaz
a Kárpát medence természetes egysége is megszűnt. Kezdetben Magyarországot
három részre szakították, végezetül Trianonban szó szerint körülnyírbálták.
A KáRpátok koszorújának lemetélése, a KöR gyök eltávolításával egyenértékű,
így ugyanazt a változást idézi elő a szimbólumrendszerben, mint a Szent
Korona megcsonkítása. Az így kapott „isten” már nem a „Magyarok Istene” !
A hun áldozati üstök a Kárpát medence analógiájának tekinthetők, a Rendezett
Világegyetem gömbjének alsó felét mutatják. ( 14. ábra ) Nyomukat a kínai
Nagy Faltól a Kárpát medencéig követhetjük. Az oldalán a főkörök jól
kirajzolódnak. Ebben főzték az áldos nevű ételt, amiből mindenkinek jutott
„áldás”. Vajon mit főznek ki még számunkra az ehhez hasonló, csak
nagyobbacska, Kárpát medencének nevezett üstben?
2. rész vége
A Földanya és a folyók után a KöRiSTeN
fogalom és a magyar nyelv kapcsolatát elemezzük a továbbiakban. A
(hamisítatlan) Élő Valóság, vagyis a KöRiSTeN „fraktál” jellegű. Ugyanez a
tulajdonság a ragozó magyar nyelvnél is kimutatható viszonylag egyszerűen. A
háromság, mint egység volt a „KöRiSTeN fraktál” szerkezeti jellemzője.
Pontosan a ragozás teszi a magyar nyelvet ugyancsak fraktál jellegűvé. A
szótő és a rag a két pólus, melyeket a kapcsolati elem (egy láthatatlan
ragasztó) köt össze olyannyira, hogy ettől fogva a szótőt és a ragot egybe
írjuk. Azaz a háromságot egyként kezeljük. A ragozó magyar nyelv ilyenformán
természetazonos képlet. Ez a jelző nem fokozható. Nem találunk olyan
nyelvet, mely „természetazonosabb” nála, tehát a magyar nyelv ősnyelv.
Nyelvünk kora a teremtett világéval vethető össze, ha viszont későbbi
szerzet, úgy tervezői a KöRiSTeN képére (szerkezetére) formálták.
A KöRiSTeN jelképrendszerében az iZ gyök megjelenítésére két módszer
is kínálkozott. Az egyik a víZ (magyar) szóban rejlő íZ gyök,(német
párja a waSser) míg a másik az iZ, iZület szavunkban rejlő
analógia kihasználása. Lássuk csak, tudunk-e további példákat , jelképeket,
melyek akár a víZre, akár az íZre vonatkoznak.
15. ábrák
A Gudea kezében tartott KoRsó, benne
az élet viZével (mely a szimmetria kedvéért kétoldalt kicsordul ) egyTeNgelyű
a sumér városállam uralkodójával. Az emberi test szimmetriájából következik
az elrendezés : a korsó a súlypontba vagy középpontba (egyben a szimmetria
tengelyre) kerül. A KeRek fejfedő (a KoRona és a kalap őse)
ugyanezen a tengelyen található. Az Eurázsiában százszámra található
„kunbabák” ugyanezt az elrendezést mutatják. A KöRiSTeN megidézését
szolgáló kéztartás sumér változata látszik a jobboldali képen. A test
középvonalában összekulcsolt KeZek gömböt formáznak. (KaR = KöR = KéZ)
/ R = Z hangátmenet / A gömb így egyközpontú a TeNyérrel és az ujjakkal,
melyek íZek (íZületek). Ez a kéztartás még ma is gyakori imádkozás
esetén. A zsidókeresztény kánon szerinti kéztartás ima esetén ettől eltérő.
A tenyerünket az ujjakkal lapjával kell összeilleszteni. A változtatás
érthető : a KöRre utaló gömbformát kellett elhagyni , összhangban az Atya,
Fiú és Szentlélek hármassággal, melyből a női minőség (jele a KöR) hiányzik.
Igy lett a KöRiSTeNből mára ISTeN (15.ábra).
A pártus uralkodó (Szanatrug) kéztartását ma így fordíthatnánk : „A KöRiSTeN
veletek ! „ (16.ábra) A TeNyér és az íZek jól láthatóak, a KöRt a
csuklópánt adja a háromsághoz. A fején lévő madár a felső világ, a bal
kezében lévő pálmaág a (vele egyTeNgelyű) alsó világ hírnöke. Hasonló
csuklópánt látható a Kairóban őrzött, Gilgamest ábrázoló domborművön.
16. ábra
Az esztergomi várkápolna oroszlános freskóin is találkozhatunk vele. Az állat KaRmai egyben íZeknek is tekinthetők. A KöRiSTeNt idézi még az állat felső combján látható nyolcszirmú virág a „rozetta”. Ez nyilvánvalóan a „MaG” szimbóluma, az állat ivarszerveinek helyén jelenik meg. (v.ö. : MaG, MaGzat ) A főkörökkel ellátott gömbön általános esetben egy oldalról három összemetsződés (kereszt) látható. A freskó rekonstruált változatára rajzolt három kereszt a „növényi minőség” tengelyvonalának és a lélekkel bíró élőlény tengelyvonalának összemetsződéseit mutatja. A metszéspont a teljességet idézi, mindkét megnyilatkozási forma: az anyag (növény) és az energia (élőlény) egyidejű jelenlétével. A „háromság, mint egység” gondolat a lábak elrendezéséből olvasható ki.
17. ábra
Láthatóan az ókor művészete nem a pillanat megragadásán fáradozott, hanem ezer éveken keresztül ugyanazt az egyet, az örökkévalóságot (KöRiSTeN) ábrázolta, ezerféle változatban. A fraktalitásból következik, hogy ugyanazt a szerkezetet találjuk, bármely léptékben is vizsgálódunk. A Szent Korona formája az osztódó sejtmagot idézi, a „MaG”-ot Jézus zománcképén látjuk viszont , nagyítóval látható növényi MaG („mustárMaG”) vagy akár (fa)GyöNgy formájában. (18. ábra)
18. ábra
A „háromság, mint egység„ szerkezeti
jellemző, most az ujjak elrendezéséből olvasható ki a KöRformához
hasonlóan. Jézus, mint „égi küldött” most is a MaGos tengelyen található,
mely a térben a korona szimmetriasíkja által kimetszett főkörrel, mint
tengelyvonallal azonosítható. A MaG és a MaGzat „egytengelyű” , tehát „EGY”!
És nem csak „az Atyával egy „ ezek szerint, hanem a (Föld)Anyával is
azonosnak tekintendő, hiszen a korona hátoldalán a tengelyen a „női
minőséget „ megjelenítő Szűz Mária kép volt eredetileg. (íZ = ujjak,
TeN = TeNyér)
Gondolkoztak-e már azon, hogy miért hordják a jegygyűrűt a (negyedik vagy)
gyűrűsujjon? Talán azért, mert íZ(ület)ként a GyűRűvel (KöR) egyTeNngelyű és
így a KöRiSTeNt, az EGYet idézi meg. Az előző három ujj a háromságot, a
negyedik így az egységet jeleníti meg ismét. Másként szólva a házastársi
kapcsolat a két minőség egyesülése a KöRiSTeN hasonlatosságára. A két, „fél”
kézen hordott gyűrű „fél értékkel bír” (v.ö.: fél kar, fél szem) együtt
teszik ki az EGYet. Innen eredhet a magyarban a feleség kifejezés. Két fél
az egy PáR ! A FéRj elnevezés a PáRosságra (a KöRiSTeN másik jellemzőjére)
utal (P = F hangátmenettel). A KöRiSTeN mai ellenségei azok, akik hirdetik
egyneműek (láthatóan természetellenes) házasságát!
A gyűrű, a karperec, a felkaron, bokán, nyakban, fülben viselt karika vagy a
nyakláncként viselt gyöngysor : mind-mind íZülettel közös TeNgelyű KöRforma.
A férfiaknál elsősorban az öv volt használatos. A hajviselet körében
felismerhető analógia : a lányok körében viselt hármas hajfonat egybefonva a
TeNgelyt rajzolja ki, vagy a házas nőre jellemző KoNty, mely a GöMbre, az
Egyre utal. (19.ábra) A KöRiSTeN „gyermekei” nem szégyellik származásukat. A
képen látható szurma törzsbeli hölgy Etiópiában talán évezredekre
visszanyúló népszokásnak vagy inkább viseletnek hódol. A szájban hordott
feltűnő agyagKoRong mellett azért felfigyelhetünk a nyakban, fülben viselt
számtalan sok KaRikára is. (20.ábra)
19. ábra
20. ábra
KöRképünket a farsang táján szokásos diSZnótorossal fejezhetnénk be. Képzeljük magunk elé a KeRek TáNyért közepén a különféle íZeket felvonultató sajátos összetevőkkel. HuRkából (KöR) kétféle van : véres és májas /a veres és fehér szín egy TeNgelyen (TáNyéron) szerepel/. A hozzá tartozó KöRet : veres káposzta fehér törtKRumplival (KaRtofel). Dícsértessék a KöRiSTeN neve! (Legalább addig, amíg a globalizáció jegyében ezt az ősi rítust be nem tiltják!)
Bp., 2005. február 28.
Berényi László Géza