Mi az, ami kitölti a teret ? Anyagelvű korunkban ez csak „költői kérdés”
lehet. Nyilván az anyag. Bár ebben azért nem lehetünk olyan biztosak. Néhány
évtizede a fény természetét vizsgálva annak részecske jellegű
megnyilvánulása („kvantum”) mellett, hullámtermészetét is kimutatták. Mégis
a kutatás fő iránya az óta is a legkisebb részecske megtalálására,
megismerésére irányul (mérsékelt sikerrel).
A „Forma” mozgása, avagy a mozgás formája
Mi most a KöR-iS-TeN háromság analógiáit keresve elsőként a részecske
jellegű megnyilvánulás területén kutakodunk. Néhány napja a kezembe akadt
Bérczi Szaniszló Szimmetria és Struktúraépítés című tankönyve (Nemzeti
Tankönyvkiadó 1995). Ebben a Szerveződések alapkészletei a síkon c.
fejezetben számunkra felettébb érdekes párhuzamokkal találkozhatunk. Kiderül
belőle, hogy a síkon (vagy annak egy darabján) az alakzatrendszerek
létrehozása során három féle transzformációval élhetünk : ez a három
(„generátor”) az elforgatás, az eltolás és a tükrözés (1. kép). Egy
eltolási irány esetén a kapott alakzatot szaknyelven „fríz”-nek nevezik. A
három alapeset kombinációja 7 frízcsoportot eredményez.
A hetes szám már magában is figyelmet érdemel, de a szerző a hun-szkíta–magyar díszítőművészet jelképeinek rendszerezése során sikerrel azonosította a természeti jelenségekből felismerhető 7 alapfrízt a honfoglalás kori díszítőművészetben fellelhető párhuzamaival. (2. kép)
2. kép - A „turáni ornamentika” a Természet (az Univerzum) leképezése /Bérczi
Szaniszló/
A fríz egy síkbeli alakzat tengely mentén egy irányban történő elmozdításából, az elforgatás („KöR”), a tükrözés („iS”) és az eltolás („TeN”) kombinációjából jön létre. Ha az elmozdítás egy – az előbbire merőleges – második tengely mentén is létrejön, akkor rácsozatot (tapétamintát) kapunk. Míg a fríz (vagy kettősfríz) szíjvégeken, a rácsozat például a tarsolylemezeken fordul elő. (3. kép) Mind a galgóczi , mind a bodrogvécsi tarsolylemezen a tükrözés („iS”) és az eltolás („TeN”) kombinációjával találkozunk, a növényi ornamentika hozza a „KöR” gyököt a képletbe. Ime a KöR-iS-TeN fraktál új feldolgozásban!
3. kép - A galgóczi és a bodrogvécsi tarsolylemez
Esztergomi
oroszlános freskó- példa az elforgatásra
A közismert esztergomi oroszlános freskón a központi képet keretező fríz kör
alakú. A tükrözéssel („iS”) előállított alap alakzatot egy körvonal
mentén („KöR”) tolták el („TeN”) azonos lépcsőben. A kör
középpontja az oroSzlán („iS”) és a növény („KöR”)
törzsének / TeNgelyvonalának összemetsződésében van. Ha a két alakzat
(a központi kép és a fríz) súlypontja egybeesik („egyközpontúak”), akkor a
kettő egymástól el nem választhatóan eGy! Más szóval a „mindenütt
jelenlevő” KöRiSTeN láthatóan minden részben és a középpontban , az
„egészben” is jelen van!
4. kép - Az esztergomi freskó rekonstrukciója /Harkai István/
Nézzük meg közelebbről ezt a frízt! Egészen különleges! Egy koS („iS”) Szarv (fo:„iS”) látszik feHéR („KöR”) színben, a negatívja (amely a tér maradékát tölti ki) egy növényhez („KöR”) hasonlít, mégpedig a kosborfélék családjába tartozó tátika virághoz, amelyik egy szimmetria síkkal rendelkezik és így oldalnézetben két „fél” virágot látunk piroS („iS”) színben. Mágusainkról tudjuk, hogy ügyeltek a részletekre, feltételezhetően a tátika másik nevére gondoltak, ami jobban idepasszol : oroSzlán- („iS”) Száj (fo:„iS”). Láthatóan egy fél szarv és egy „fél” virág az alapalakzat, ezek tükrözése után nyert alakzatot forgatták el szakaszosan a középpont körül. A virág és a kosszarv is szimmetrikus alakzat, mindegyik szimmetriaTeNgelye átmegy a középponton és így elmondható, hogy egyközpontúak, közös TeNgelyűek! A fríz „KöR” és „iS” gyökeit kell összeolvasni a közös TeNgellyel, hogy megkapjuk a KöRiSTeN „fraktált”, amely olvasat – egy jó fraktálhoz illően – minden tengelyen külön-külön és együtt is igaz.
5. kép - Az esztergomi „oroszlános” freskón a KöRiSTeN fraktált láthatjuk
viszont
Azt keressük ugyan, hogy „mi tölti ki a
teret?”, viszont az eddigiekben csak síkbeli alakzatok elmozdulásáról,
„formák mozgásáról” esett szó. A sík a három dimenziós térnek tetszőleges
helyen felvett metszete, így kijelenthető az is, hogy a KöR-iS-TeN
háromság az, ami mozgásformaként a térben mindenütt jelen van.
Hullámforma is három van! (KöR-íS-TeN)
A részecske jellegű megnyilvánulás után a Valóság hullámtermészetű („ebből
van több!”) megnyilvánulását is érdemes megvizsgálni, vajon tudós őseleink
ismerete – amelyre a jelképhasználatukból következtetünk – meddig
terjedhetett ebben az irányban. A rezgés az, ami valóban betölti a
teret a közvélekedés szerint (transzcendens szféra). Kiderült, hogy éppen
három féle rezgés, három hullámforma létezik a gyakorlatban! A három
mozgásforma a következő: Torziós hullám („KöR”), Transzverzális
hullám(„iS”) és a Longitudinális hullám („TeN”). (6. kép)
A KöR-iS-TeN háromság egyes elemeit könnyen felismerhetjük a három
féle hullám sajátosságaiban. A KöR-forma, a csavarodás a Torziós
hullámra vall, a Sinus hullámnál a Szimmetria (fo: iS)
jelenik meg, amely a Transzverzális hullám jellemzője, ha a terjedési irány
megegyezik a rezgés irányával, (mindez csak egy dimenziót vesz igénybe!)
akkor csak egy (láthatatlan) TeNgelyvonalat tudunk a Longitudinális
hullám jelképeként elképzelni. A transzverzális rezgés hullámhosszát a
rezgéskép szimmetriatengelyén, a „csuklónak” („íZület”) is nevezhető
csomópontok között mérik. Az „iS = íZ” gyökkel még találkozunk a
KaR-íZ-TeNyér háromságnál a későbbiekben. A mozgásformák között a két
irányú eltolásnak eredményeként előálló „rácsozatnak” a megfelelőjét, mint
rezgést a Föld felszínen pl. „Hartmann háló”-ként ismerhetjük fel.
6. kép - A három hullámforma megfeleltethető a három mozgásformának
A tenger felszínén mindhárom hullámformára
találunk példát. A tenger felszíne első közelítésben síknak tekinthető (a
valóságban a gömbfelülethez közelítő geoid), a transzverzális („iS”)
hullám a felületre merőleges harmadik dimenziót is igénybe veszi, azaz
kijelentésünk érvénye az egész Térre kiterjeszthető.
TeN-GeR szavunk valószínűleg a horizonton KöR alakúnak látszó
síkot jelenti, melyet matematikailag a normálisával („TeN”)
határozunk meg. A TeNGeR felszínét leginkább a szél okozta
transzverzális hullám borzolja („iS”). Ez a „természetes” állapot,
így áll elő a KöRiSTeN háromság egysége!
Ha nem is a tengernél, de az édesvíz esetében találkozunk azzal a
figyelemreméltó jelenséggel, hogy a „hullámtermészetű” víz fagypont alatti
hőmérsékleten „részecske jellegű” , kristályos szerkezetű jéggé változik.
Ebből azt a következtetést is levonhatjuk – kissé általánosítva – hogy az
anyag nem más, mint (időlegesen) „megfagyott” hullám vagy rezgés. Miután a
világegyetemen belül az „anyag”-nak nevezhető tartalom mindössze 4%-ot tesz
ki, a „mindenütt jelen lévő” KöR-iS-TeN háromság elsődlegesen 3
rezgésformaként van jelen. Anyaggá „dermedve” már mozgásformaként jelenik
meg az Élő Valóságban...
A rezgés viszonylatában a zenei hanggal találkozunk leggyakrabban. A (húros)
hangszer transzverzális hullám formáját öltő húrjainak rezgése léghangként ,
longitudinális hullám formájában terjed tova. A rezgő húrok hullám hosszának
(melynek reciproka a frekvencia) függvényében más-más „magasságú” hangokat
hallunk. Az oktávhang frekvenciája kétszerese az alaphangnak. A diatonikus
(hétfokú) hangsor esetén hét hangköz (öt egész, két fél) van az oktávon
belül. Újabban használják a 12 fokú (kiegyenlített hangolású, 12 fél
hangközből álló) hangrendszert is. Korábbi írásunkban foglalkoztunk a 7-es
és 12-es rendszerek összefüggéseivel. Az összefüggések gyökere valószínűleg
a rezgések körében keresendő! ( A Mikrokozmosz megfelelője a KaR-íZ-TeNyér
háromság szolgál majd még idevágó párhuzamokkal).
KaR-íZ-TeNyér / KöRöm-íZ-TeNyér és az oktáv
rendszer
Az ember végtagjai 7 íZ-ből állnak (a
GeRinc („KöR”) és a KöRöm („KöR”) között
7 csoNT (fo:TeN) helyezkedik el
csuklós íZületekkel összekötve). A csontok adják valóban a TeNgely
vonalát ennek a hosszmérettel jellemezhető („egydimenziós”) testrésznek. Az
egyes csontok hossza a hullámhossznak feleltethető meg, a csontok közötti
csuklós ízületek pedig a transzverzális hullám csomópontjainak. (7. kép)
7. kép - KaR-íZ-TeNyér / KöRöm-íZ-TeNyér és az oktáv rendszer
Nézzük csak a mozgásformákat, amikre a
KaR-íZ-TeNyér háromság képesítést nyert! A vállízületnél a felkar KöRbe
forog, a könyök behajlítása, kinyújtása a kör síkjára merőleges TeNgely
irányú mozgást (eltolást) enged meg. Hol marad az íZ gyök , amelyik a
Szimmetriát (a tükrözést) jeleníti meg? Ne feledkezzünk meg arról, hogy két
„fél” karunk van tükörképben elrendezve! Együttes mozgásuk esetén akár
tükrözésre is van lehetőség.
Hasonló a helyzet a KöRöm-íZ-TeNyér háromság esetén is.
Itt az ujjak tudnak a tenyér kézközép csontjainak hossztengelyére merőleges
síkban egy KöRt leírni. Az ujjpercek közti ízületek az ujjaknak csak
a tenyér síkjára merőleges síkban történő elmozdulását engedik meg. Az ujjak
behajlítása, kinyújtása TeNgely irányú mozgást (eltolást)
eredményez. A két (fél) tenyérre gondolva a tengelyes Szimmetria („iS”)
adott, bár a sugárirányban széttárt ujjak esetén elméletileg akár a
körszimmetriát is kialakíthatjuk, mondjuk a 10 (tíZ !) lábujj
bevonásával. (8. kép) A kéz mozgásformái tehát maradéktalanul tükrözik a
Makrokozmosznál megismert mozgásformákat, igazolva a KöR-iS-TeN =
KöRöm-íZ-TeNyér „azonosságot”.
8. kép - A tenyér (és a talp) széttárt ujjakkal körszimmetrikus
„felülnézeti”
világmodellként értelmezhetők (4 x 5 = 20ujj > teljes kör)
Az esztergomi
oroszlános freskón jelen van a Fibonacci számsor!
Az esztergomi oroszlános freskónkat nézzük csak meg újra, milyen más
titkokat őriz még ! A kör alakú fríz ismétlődő elemeinek száma 20. Az
oroszlánnak négy mancsa van, mindegyiken – a főemlősökhöz hasonlóan – öt-öt
ujjal, az ujjak végén KaRommal. A körszimmetrikus elrendezés
felülnézeti világmodellre vall, a 4 négy tenyér/talp, de még inkább a négy
mancs felülnézetben (síkba terítve) húsz darab „KaRom - íZ
– (közös) TeNgely” háromságot állít elő. (A három földön nyugvó + egy
felemelt mancs oldalnézetben a „Háromság, mint egység” szerkezetre
utal). A korábbiakban a körbe rajzolt keresztről – amit az „életfa” és az
oroszlán tengelyvonala rajzol ki – megállapítottuk, hogy önmagában is
Makrokozmosz modellnek tekinthető, viszont ezzel a Mikrokozmoszt valóban
felülről tekintő megközelítéssel (20 db egyTeNgelyű/TeNyerű dualitással) a
Mágikus képességű tervezők „rátettek még egy lapáttal”!
Még egy hozadéka volt ennek az elrendezésnek: a Mikrokozmosznál a
„növekedésnek”, a Makrokozmosznál a „fraktalitásnak” a jellemzője, jelképe a
Fibonacci számsor (aminek függvénygörbéje a Fibonacci spirál). A Fibonacci
számsor számos tagját felfedezhetjük a képen a „számosságot” vizsgálva. A
körfríz húsz elemét szerencsésen bele lehetett illeszteni a sorba,
összevonva a velük egyközpontú középső képpel, hogy megkapjuk a 21-et
eredményül. (9. kép)
9. kép - A világgömb főköreinek összemetsződései (3+3=6 db) a Makrokozmoszt
idézik az esztergomi oroszlános freskón
Az esztergomi
várkápolnában megtaláljuk az oktáv rendszert is!
Érdekes, hogy a hetes számmal (az „oktáv rendszerrel”) nem találkozunk ebben
a valóban sok mindent tömörítő kompozícióban. Erről morfondírozva eszembe
villant Badiny Jós Ferenc – aki könyvet is írt erről „Az Ister-Gami
Oroszlánok titka” címmel – egyik mondata, melyben 14 freskóról szól. A
töredékesen megmaradt freskóból eredetileg 7-7 példány volt a kápolna két
oldalán. (A szimmetrikus elrendezésnél tudjuk, hogy ezek „fél értékkel
bírnak” , azaz összesen 7 jelképet
találtunk.) Megvan tehát a hiányzó 7-es
szám !
Elismeréssel adózok Badiny Jós Ferenc munkásságának, akinek első
magyarországi előadása (1993, Gellért szálló), majd a másnapi helyszíni
szemle Esztergomban, felfokozta érdeklődésemet e rejtélyes freskó irányában.
(10. kép)
10. kép - Badiny Jós Ferenc kedvenc pólójában (terv: Bacsi I./Berényi L.)
Majd elfelejtettem, IS-TeR GaM is „KöRiSTeN-ből”
van! Az iS-TeR folyónév eredetileg iS-TeN lehetett. A téves
olvasat onnan eredhetett , hogy rovásírásunk „R” jele tükörképben azonos a
latin „N” betűvel. /Práczki István felismerése/ (A DuNa, DoN,
ThaMes nevében is a TeN gyök rejlik). A GaM a gamós
(kampós) pásztorbotra vezethető vissza, (a GöMb szóbokrába tartozik),
a KöR gyököt rejti.
Az esztergomi oroszlános freskó(k) - mind a 14 – a korábban megismert
egyesített világmodell (Mikrokozmosz+Makrokozmosz) minden ismérvét
felmutatja. A tengelyes és a körszimmetriát, a 7-es (oktáv) rendszert és a
Fibonacci számsort. Térjünk most vissza a házunk tájára. A Mikrokozmosznak
megfeleltetett KaR-íZ-TeNyér háromság kapcsán , eddig a 7-es
rendszert ismertük csak fel (a 7 íz-ben, „oktáv rendszer”, 7. kép)
Vizsgálódjunk csak tovább!
KöRöm-íZ-TeNyér és a Fibonacci számsor (Fibonacci
spirál)
Néztük már a kezünket felülről , most nézzük meg oldalról is. (Ha
oldalnézet, akkor Mikrokozmosz!) Begörbített ujjaink a Tejút négy
spirálkarját idézik. Az ötödik spirálkar más síkban mozog, hasonlóan a
hüvelykujjhoz. Nocsak ! Eléggé meggyőző analógia! (11. kép) Az ujjpercek
(csontok) hosszának arányaiban a Fibonacci számsort vélhetjük
felfedezni!
11. kép - „Nagyra nőj, spirálkar is lehet belőled!”
KöR-iS-TeN és
KaR-íZ-TeNyér együtt : KöR-öSZ-TéNy
A KöRiSTeN háromságot, mint a teret betöltő háromféle rezgést (az anyagi
világban a teret kitöltő három féle mozgást) sikerrel azonosítottuk.
Azon kell még elgondolkoznunk, hogy tudós eleink miért pont a kezünk
elnevezésénél találtak olyan neveket (KaR-íZ-TeNyér / KöRöm-íZ-TeNyér),
amelyek a KöR-iS-TeN-nel azonosíthatók (lévén mássalhangzóik azonosak), hogy
mindezzel a Mikro- és Makrokozmosz azonosságát hangsúlyozhassák.
A helyes válasz erre az lehet, hogy a kéznél (végtagoknál) érvényesül az „oktáv
rendszer: a hét íZ” (ami a hullámtermészethez kötődik), és az „isteni
arány” (Fibonacci számsor) is itt jelenik meg (mint részecske jellegű
megnyilvánulás)! A végtagok közül a kéz van legközelebb a szemünkhöz
(„kéznél van”), azaz arról, hogy mi is KöRiSTeNből vagyunk egy percig sem
volt szabad megfeledkeznünk.
Arra is felfigyelhettünk, hogy az emberi test (a Mikrokozmosz) önmagában is
„egyesített” világmodell. Miért is ne lehetne, hiszen van oldalnézete
(Fibonacci számsor, „isteni arány”) és van felülnézete (7 iZa
végtagokon, körszimmetrikus 7 rétegű aura)!
A Makrokozmosznál felismert KöRiSTeN fraktál rendszernek az azonos
szerkezetű Mikrokozmosz elválaszthatatlan része! Vagyis az
Anyag-Energia-Információ háromság pontról-pontra megfeleltethető a
Test-Szellem-Lélek háromságnak! Ugyanaz a háromféle rezgés járja át ezt is,
azt is.
A korábbi írásainkban meggyőzően bizonyítottuk, hogy a Szent Korona a
KöRöSZTéNy világszemlélet terméke, a szakrális uralkodó jelképe és az
utólag kicserélt képek arról tanúskodnak, hogy megpróbálták deszakralizálni
(az Uralkodóval együtt a zsidókeresztény világnézethez idomítani). A Szent
Koronára eddig úgy tekinthettünk, mint egy holografikus filmre, amelynek
minden darabjából előhíváskor az egész képet kapjuk vissza. A Szent Korona
nemcsak egységes egész, hanem maga az EGY! Ehhez mérten minden
szerkezeti egységének olvasata ugyanaz: KöR-iS-TeN!
A KöRiSTeN hullámtermészetű megnyilvánulása esetén a 7-es (oktáv)
rendszer a rezgések egymáshoz való viszonyát (rendszerét) jellemzi, míg a
részecske jellegű megnyilvánulás esetére az isteni arány jelenléte a Kozmosz
legfőbb jellemzője.
Egy ellenőrzés azért még hátravan. A Szent Koronán a Fibonacci számsor
jelenléte már bizonyítást nyert, az „oktáv rendszert” azonban még nem fedte
fel senki!
Legközelebb erre is sort kerítünk!
Egyet azért leszögezhetünk :
A MaGyar a KöRöSzTéNységet nem könyvből tanulta, hanem az „ujjából („íZ”)
szopta”! (MaG = KöR-iS-TeN) (12.
kép)
12. kép - Egy 39 hetes MaGzat „révül” (szopja az ujját !)
/kép: Győrfi Mátyás, 4D ultrahang felv., Internet/
2013 január 7. /Atilla napján/
Berényi László Géza