A FöLd (BoLygó) mindenkori
forgástengelyének nevét a Béltek településnév őrizte meg. BéL-TeK
jelentése: a „TeKe BeLe " = legbelső része vagyis (forgás)tengelye. A régies
Föld-Teke kifejezést ma is értjük, de a BéL, BeLső szavunk további
magyarázatot igényel.
A közismert BéL (belső szerv, dióbél) értemény mellett létezik a
BéL-BáL „dualitás”, amelyben a BéL tag az „éLő”(mozgó)
részre vonatkoztatható (magas hangrendű) kifejezés. A mély hangrendű BáL
viszont éppen ellenkezőleg: „áLL”. Az emberi testrészeknél: a
szimmetriatengelyen az állunk nem mozdul, a szem, fül és a kéz (magas
hangrendűek) már mozgásképesek. Az analógiás gondolkodás a növényvilág
elnevezéseiben is tetten érhető: az ág ami „áll” és a levél
az , ami „él”. A Mikrokozmosz = Makrokozmosz analógiából következően:
a Naprendszer közepén a Nap az ami „áll” (rendszeren belüli
kódja : „BáL”), az éLő (keringő) bolygók összessége a „BéL-ág”
(„ViLág”). /Varga Géza megfejtése/
Az ég-világot őseink kétfelé bontották: az „álló” csillagokhoz képest
(melyek távolsága fényévekben mérhető) a sokkal közelebbi bolygókat „menyő”
(„menő”) csillagoknak nevezték. (Falvay Károly felismerése) A „mennyek”
(magas hangrendű !) országa alatt feltehetően az emberi életre
alkalmas (4 belső) bolygók övezetét, legfőképpen a Föld és a Nap közötti
térséget (az „Ekliptikát”) értették.
Tudjuk jól, hogy a Föld ellipszis pályán kering a Nap körül, melynek egyik
gyújtópontjában „áll” a Nap és a Föld forgástengelye a pályasíkkal, az
Ekliptika síkjával körülbelül 23,5˚-os szöget zár be. Őseink számára ezen
kívül ismert volt a precesszió és a Nagy Napév fogalma is! Tudták azt is,
hogy egy 25920 éves ciklus (a Nagy Napév) végén a precessziós kúp bezárul,
és minden kezdődik elölről. A precessziós kúp szimmetriatengelye nem
más, mint a Föld forgástengelyének (26 ezer év átlagában vett) eredője. A
Nap (forgás)tengelye a „BáL tengely” merőleges az ekliptika síkjára.
Az eredő, a precessziós kúp tengelyében értelmezett vektor, ugyanígy
merőleges az ekliptika síkjára és helyileg az ellipszis másik gyújtópontjába
képzelendő.
Ha ez a képzetes Földtengely eredő nem ferde, nem zár be az ekliptika
normálisával 23,5˚-ot, hanem az ekliptika síkjára merőlegesen "áll" , már
nem nevezhető BéL-TeK-nek, hanem (mély hangrendű változatban) „BáL-ToK”-nak
nevezendő. Ez a frappáns elnevezés kifejezi a két tengely összetartozását,
párhuzamos mivoltát, sajátos kapcsolatát egymással. Legfőképpen arra utal,
hogy a felismert Kozmikus Egység jegyében a „férfi minőséget” hordozó Nap
(fallikus) „BáL” tengelyének ToKjaként/hüvelyeként a „női minőséggel” bíró
Föld hasonló állású tengelye fogható fel. (Mikrokozmosz = Makrokozmosz
analógia)
A „BáL-ToK”-ból idővel hasonulással, T>D, K>G hangváltással alakult
ki a ma használt BoLDoG változat. A palóc ház tisztaszobája közepén a
mestergerendát alátámasztó BoLDoG-fának nevezett oszlop egy függőleges
tengelyt idéz fel. A csíksomlyói „Napba öltözött BoLDoGasszony„ egy
kozmikus együttállás költői megfogalmazása. A nyári napforduló
időpontjában (és nem Pünkösdkor!) a Földről nézve az ellipszis pálya
hossztengelyén a hozzánk közelebbi gyújtópontban lévő BoLDoGasszony-nak
nevezett (eredő)vektor egybeesik a mögötte – a másik gyújtópontban - lévő
Nap azonos irányú vektorával. (1. kép)
A fiatal párok által gyakorolt szentiván-éji
tűZ-uGRás („íZ”-„KöR”) kéz a kézben (közös
TeNgelyen) az égi nász földi megfelelője. Így lesz a két fél kéz (vagyis
a KaR-íZ-TeNyér háromság = Mikrokozmosz) eggyé a tűZ
felett uGoRva a Makrokozmosz KöR-iS-TeN háromságával. A
folytatásban aztán - „miképpen a Mennyekben, azonképpen itt a Földön is” – a
BáL tengely a ToKjába kerül…
A csángók emlékezetében megőrződött ősi rítus a felkelő Napba nézéssel, azt
is célozta, hogy a szemlélő (mint Mikrokozmosz) a Makrokozmosz tetten érhető
közös tengelyére kerülvén a Mindenséggel azonosuljon. A Nap felé kitárt
KaR-iZ-TeNyér esetén vált eggyé az egyén az égi KöR-iS-TeN
(„KöR (Boldogasszony tengely) – iS (BáL tengely)- közös hosszTeNgely)
háromsággal.
A „MegBoLDoGult” kifejezés arra enged következtetni, hogy jól
értesült eleink tudatában a reinkarnációra váró „holt lelkek”
gyülekezőhelyeként a fent említett második gyújtópont, a „BáL-ToK” helye
jelent meg (egyébként teljesen logikus módon). Megjegyzendő, hogy a
Partium-i Béltek település mellett Erdélyben létezik Boldogfalva
is, Szentegyházáról nem is beszélve!
Jöjjön hát a Mennyországot benépesíteni szándékozó római egyház
szóhasználatában magasabb elismertségi fokozatként megjelenő SZe-NT!
(Ez "feljebb" van, a Naphoz közelebb.) A Sze = (iS - fo) és az
NT = (TeN - fo) , az iS és TeN gyököt
tartalmazza. Olvasata : iS (Szellem, másfelől a Nap fénye, mint
rezgés/transzverzális hullám ), a TeN (forgásTeNgely = a
tengely/középpont , ahol sűrűsödik minden, az összes tulajdonság tetten
érhető). Ilyen értelemben a SzeNT, (az eredeti jelentését tekintve)
az egyik gyújtópontban lévő Nap forgástengelyével azonosítható.
Tudva azt, hogy a női minőség jele a KöR, az ugyancsak női minőséget
hordozó „BoLDoGgal felcserélhető, így a SzeNT-tel összeolvasva
kiderül, hogy a Mennyország (a két gyújtóponttal megidézett Ekliptika) is
KöR-iS-TeN-ből van! Tudós eleinknek ez nem volt újdonság (tudniillik:
Minden „KöRiSTeN”-ből van!). Tudták azt is, hogy ez az elnevezés
háromféle rezgést takar, amelyek betöltik a teret! A KöR a torziós
hullám, az iS/íZ a transzverzális hullám és a TeN a
longitudinális hullám megfelelője, ezek kombinációja a Világegyetem, amit
mi Tér-Időnek is mondunk. Az Téridőben lejátszódó három féle
rezgés megfelelője három féle mozgás: KöRmozgás (szimbóluma a KaR),
az alternáló, „iZgő” mozgás (szimbóluma az íZ(ület), a síkbeli
csukló) és a TeNgelyirányú mozgás (szimbóluma a TeNyér, öt
TeNgely csomópontja). (2. kép)
2. kép - A Makrokozmosz a 3 rezgés (KöR-iS-TeN),
a Mikrokozmosz a 3 mozgás (KaR-iZ-TeNyér)
elsődleges színtere.
Egyesítsük a két nevet (hiszen a kettő Egy) KöR-iSZ-TéNy
> (hasonulással) KöR-öSZ-TéNy.
(Na, ezt kitől vettük át vajon ?)
Valószínűleg a Csángóföldhöz közelebb eső és páratlan körpanorámát nyújtó GyeRgyóSzáRhegy volt Csíksomlyó elődje. (GyeR = KöR, SzáR = TeNgely”forma” + a nevéből kiolvasható iSz (fo), mindez összeolvasva: KöR-iSz-TeN. A hely(zet) akkor változott meg, amikor átállították univerzális szemléletünket egy földhözragadt változatra, amiért ráadásul fizetni is kellett ! Egy másik (fiktív) TéR-Időbe kerültünk a zsidókeresztény világnézet elsajátítása révén. A Húsvét időpontját a kezdetleges, Holdhoz kötött (semita) időszámítás alapján számítják ki, így véletlenül sem esik március 21-re, a Húsvéthoz kötött Pünkösd napja sem találkozik a nyári napfordulóval. A „Napba öltözött Boldogasszonnyal „ Csíksomlyón csak a kegytemplomban találkozhatunk (3.kép), a hegyen viszont (ebben az időpontban) - ha mást nem is - az elsinkófált „életfa” helyett esetenként egy „Erdőt” láthatunk.
3. kép - A csíksomlyói kegyszobor
Gondolkodásunk egysíkúvá válását jól jellemzi a fenti folyamat. A négy dimenziós Téridőben a kitüntetett időpontban létrejövő „együttállás” a kozmikus egységtudat „megélését” eredményezte. A három dimenziós kegyszobor megtekintése már nem elegendő az egységtudat eléréséhez. Egy dimenzióval máris szegényebbek lettünk. A két dimenziós sík képernyőkön megjelenő „való világ” már maga a teljes félreértés (vagy inkább félremagyarázás, mondhatni a „pofátlanság teteje”).
2014. év májusában
Berényi László Géza