Soha nem értettem igazán, miért mondják a Szent Koronát „beavató”
koronának! Beavatni valakit egy titokba (általa addig nem ismert dologba)
lehet. Mi lehet az a titok, amit a leendő uralkodó – a koronázási szertartás
során (akkor és ott) – megtudhat? Az uralkodóként szóba jöhető személyek nem
lehettek felkészületlenek!
Másfelől nem hallottunk egy-egy koronázási szertartás során jelen lévő – az
uralkodást már letett – „nyugdíjas” uralkodók csapatairól, akik az uralkodás
titkaira oktatgathatták volna az uralkodni vágyó ifjút.
Szerencsésebb lenne a „beavatás” helyett a „megerősítés” kifejezés
használata! Hogy miben erősítheti meg a leendő uralkodót a fejére helyezett
Szent Korona? Hát abban, amit ma „eGYség”-tudatnak szokás nevezni.
Nevezhetjük ezt a szemléletet egykorú nevén KöRiSTeN tudatnak is, tudva azt,
hogy a KöRiSTeN maga az eGY!
A KöRiSTeN szemlélet a szittya („magyari”) népek között általános volt
mindaddig, ameddig az új „mesterséges” (vagyis „nem természetes”) és persze
kizárólagosságra törő ideológiák azt el nem lehetetlenítették. Az Árpád-házi
királyok kora Magyarországon már átmeneti korszaknak volt tekinthető. A
pápasággal a kötélhúzás váltakozó szerencsével folyt egészen Mátyás
királyig, aki már közel volt ahhoz, hogy visszaállítsa a régi vallást (az „eGYség
tudatot” ) , de ebben egy mérgezett füGe megakadályozta. (fiG, fiGo, füGe =
az „eGy” analógiája). Jelezve azt, hogy az eGy monopóliuma (egyedülvalósága)
megszűnt, van már „más” is mint az eGy! A „másság” előre törése nálunk ekkor
vette kezdetét.
A szemléletben otthonosan mozgó leendő uralkodó számára a koronázás csak
megerősítés lehetett abban, amit már addig is tudott, hogy ti. „Ő lesz az
első az egyenlők között"! Hiszen, ha minden és mindenki eGY, azaz mindenki „KöRiSTeN”-ből
van, akkor ő sem lehet más, bár a KöRiSTeN esszenciájaként „eGyebb” kell
legyen bárkinél. Ez a körülmény a környezete számára is nyilvánvaló volt.
Számukra azt kellett tudatosítani, hogy az eGy-gyel (világeGyetem) való
látványos azonosulás eredményeként az uralkodó különleges képességekkel
rendelkezik majd! Ezt a mágikus képességet – a „teljesség” (jövő és múlt)
birtoklását – bölcs döntéseiben a köz javára hasznosítani fogja! Ez a
vélekedés nem csak hiú remény lehetett, hanem jogos elvárás is, hiszen a
szakrális uralkodót – mai szóval mondva – „ezért tartották”!
A regáliák (koronázási jelvények) (1. kép) szerepe elsődlegesen az volt,
hogy a szakrális uralkodót a Mindenség birtokosaként jelenítse meg. A
mágikus jelképek, sőt azok együttesei is elrendezésüket tekintve egy sajátos
„kánonnak” feleltek meg, ami a gyakorlatban azt jelentette, hogy a KöRiSTeN
háromság jelképei az uralkodóval azonos TeNgelyen jelentek meg, élve az
„aranyszabály” adta értelmezési lehetőséggel : „Mindaz „ami közös tengelyű
(oldalnézetben) vagy egyközpontú (felülnézetben) egymástól el nem
választhatóan eGynek tekintendő!
Géza fejedelemtől kezdődően III. Andrásig az uralkodói jelvények használata a nagyrészt egykorú ábrázolásokon szemlélve változatlan képet mutat. A jobb kézben a jogar, bal kézben az országalma és az uralkodó fején a korona. (Géza fejedelem érdekes módon fordítva tartja: nem a „jó” kezében van a jogar! Bár lehet, hogy nem benne van a hiba, hanem az iniciálé készítőjében) (2. kép)
2. kép - Az uralkodói jelvények Géza fejedelem,II. András, Béla ifjabb
király és III. András használatában
Milyen „üzenetet” hordoz ez az elrendezés? Gondolhatnánk, hogy semmilyet, hiszen ha a KiRálynak tele a keze a joGaRral és a GöMbalakú országalmával, akkor a KoRonát nem teheti máshova, csak a fejére! A KöRiSTeN szemléletben jártas szemeknek azért ennél többet mond ez a képlet ! Nézzük csak meg közelebbről! Mintha már találkoztunk volna ilyesmivel! (3. kép)
3. kép - A „háromság, mint egység” fraktál-modell
Az elnevezések mindegyikéből (vajon kiktől
„vehettük át”?) a KöR gyök olvasható ki, hasonlóan a Szent Korona tetején
lévő GöMbökben végződő KeReszthez, amely a „Háromság, mint egység” gondolat
frappáns kifejtésének tekinthető. A GöMb nézete a KöR, a szanszkrit
„Mandala” kifejezés egyszerre jelent világkört és világgömböt, azaz a két
jelkép felcserélhető. A világgömb tehát három egymásra merőleges irányból
vett nézetével: három körrel (gömbbel) is megjeleníthető. („3>1”)
A KiRály szóban a KöR mássalhangzói rejlenek, de kiderül az is, hogy a
közelebbről ismert elnevezéseit az uralkodóknak, főuraknak mind a KöRiSTeN
fogalomköréből merítették az egyes gyökök felhasználásával. (4. kép)
4. kép - A szakrális uralkodók „KöRiSTeNből vannak”!
A KöRiSTeN háromságon belül a KöR a látható
világ, a forma megfelelője, az iS gyök a nem látható (belső) tartalomé. A
forma és a tartalom egyközpontú (egyTeNgelyű) kell legyen, hogy
megvalósuljon az eGység. Tudós őseleink feltételezése szerint a világegyetem
fraktálként, pontosabban „KöR-iS-TeN” fraktálként ismerhető fel. A trónusán
ülő uralkodó a jelvényeivel együtt nagyobb léptékben ugyanazt a „háromságot
mint egység” szerkezetet modellezi, mint amely a Szent Korona tetején
kicsiben látható. / a fraktál = „önhasonló szerkezet” /
Vajon a fraktalitás csak a felszínen, a KöR forma/elnevezés kapcsán
érvényesül, vagy teljes mélységében igaz? A közös tartalom: az iS és a TeN
gyökök kereséséhez fogunk nyomban, a szakrális uralkodók neveiben is
találkozhattunk velük, innen sem hiányozhatnak.
KoRona
Kezdjük a KoRonával. Önkényesen leválasztottuk állandó jelzőjéről, Sze-NT
KoR-ona a becsületes neve! A SzeNT szavunk felbontásával, a Sze szótagot
fordítva olvasva (ami megengedett, hiszen a világgömb minden irányból nézve
„ugyanazt kell mutassa”) az iS (iSz) gyököt kapjuk. Ugyanígy az NT-ből
kialakul a TeN gyök is !
Máris összeállt a KöRiSTeN háromság („3>1”)! Korábbi írásunkban a SzeNT
KoRonát, mint holografikus filmet ismertük fel, amelynek minden darabjából
(sőt még a nevéből is) ugyanazt az eGyet (eGészt!) tudjuk előhívni avagy
kiolvasni. Vajon a Szent Koronához hasonlóan a joGaR is felvonultatja ezen
tulajdonságokat? (5. kép)
5. kép - A jogar is 3 részből áll!
JoGaR
A három fő részre bontható jogar gömbje a KöR, a hosszú (TeNgelyforma) nyél
a TeN, az egymáshoz csuklósan iZesülő láncSzeMekből (MaG) készített csüngők
jelképezik az iS-t. („3>1”) A nyél, anyagát tekintve, MoGyorófából készült (MaG),
aranyozott ezüst filigrán mustrával (arany=Nap (iZ), ezüst=Hold (KöR), közös
TeNgelyen. A jogar – nehezen megmunkálható h-eGy-i-KR-iS-tály („eGy”, „KöR”,
„iS”) GöMbjére („MaG”) három or-oSz-lánt („iS”) véstek („a háromság, mint
egység” kiemelése ismét). („3>1”) A gömb („KöR”) és az oroszlánok („iS”)
közös TeNgelye („TeN”) a technikai bravúrral előállított furat. (7. kép)
Ha a jogart a szimmetriatengelye körül megpörgetnénk, úgy az oldalnézete a
mikrokozmosz évezredek óta elfogadott jelére a kopt keresztre emlékeztetne.
Felülnézete pedig a makrokozmosz jelére, ami egy körszimmetriát mutató
alakzat (felülnézeti világmodell) (6. kép) Más szóval ez a két jelkép
ugyanannak az „eGy”-nek (amit most a jogar szimbolizál) két nézete.
6. kép - A kozmosz két – „belső és külső nézetét” mutató- jelképe ugyanazt
az eGyet takarja
A felülnézet további érdekességeket rejt. A GöMbforma (a gyöngydrót KaRika vagy a KöR alakú lyuk) legyen a KöR, a szokatlan módon tíZ felé vágott virágszirom az ( iZ, iS) és a közepén mágikus csomóként a gondosan összehajtogatott, síkba terített 3 főkör, a TeN. (A világgömbön a főkörök összemetsződései TeNgelykeresztként értelmezhetők.) (7. kép)
7. kép - A jogar felülnézete
A csüngőkkel már a Szent Koronánál is
találkoztunk. Feladatuk itt is az, hogy ”függőónként” a mindenkori
függőleges tengelyt, vagyis az Eget-Földet összekötő VilágTeNgelyt állítsák
elő. A TeN gyök mellé tehetjük az egymással csuklós kapcsolattal kapcsolódó,
„íZesülő” arany KaRikákat. A végén látható GöMb pedig akár a MaG jelképe is
lehet, elég csak visszafelé olvasni (G-M, M-G), hogy ráismerjünk. Az
uralkodó tehát szabályos „forró drót” kapcsolattal rendelkezett a nem
látható dimenziók felé, sőt nem csak egy vonallal rendelkezett, hanem – a
csüngők számából ítélve – egész „telefon központot” tartott a kezében.
Országalma
A közhiedelemmel ellentétben az országalma nem a Glóbuszt (vagyis a
Földgömböt) jelképezi – eleink nem voltak ilyen „földhözragadtak” – hanem a
Mindenséget , a Kozmoszt. Hogy olvasható ki mindez a reánk maradt
országalmából? (8. kép)
8. kép - Országalma
A GöMbalak nyilván megfeleltethető a KöRnek, a kettős keresztről már korábban kiderítettük, hogy a 3 főkörnek a látható felét síkban kiterítve mutatja , így a TeN gyököt jeleníti meg. (9. kép)
9. kép - A kettőskereszt a rendezett világegyetem gömbjéről származtatható
Hol van a harmadik elem? Csak a címerpajzs
(régiesen paiS, „iS”) lehet, amelyet a főkörök metszéspontjában erősítettek
a gömbre. A címerpajzson látható árpád-sávok ugyancsak az „egytengelyű
dualitást” rejtik : feHéR („KöR”) és vereS („iS”) színek közös TeNgelyen.
Országalmánk dísztelennek tűnik az avatatlan szemlélő előtt (viszont
beleillik a rendszerbe !), szemben mondjuk a Német- Római Császárság
ékkövekkel kirakott almájával, amelyen a főköröket is megjelenítették. A
kereszt itt is a főkörök síkba terített nézetével azonosítható, csak éppen
tengelyirányú nézőpontból nézve (9. kép A, B vagy C pontból). A
keresztszárak végén a 3 irányba induló „szárkezdemények” a csomópontba
összefutó főkörök csonkolt darabjaiként ismerhetők fel. (10. kép)
10. kép - A Német- Római Császárság országalmája
Király
A Szent Korona tetején lévő kereszten, a szárak végén látható 3 kis gömbről
– a fenti analógiák segítségével – képletesen azt bizonyítottuk, hogy belül
nem üresek, hanem szellemi tartalommal telítettek, hasonlóan az uralkodói
jelkép együttes eddig vizsgált darabjaihoz. Ha a részekre külön-külön is
jellemző a KöRiSTeN háromság egysége, akkor a központi fekvésű nagyobb
gömbnek megfeleltethető KiRály sem lehet kivétel! Nos, a magyar nyelv
birtokában rátalálhatunk a kulcsszavakra (vajh , kiktől „vehettük át” ?).
A jogar és az országalma az uralkodó TeNyerében van (2 „fél” TeNyér = eGy
TeNyér). A Szent Korona az uralkodóval közös (szimmetria-) TeNgelyen jelenik
meg. (Emlékeztetőül: a Szent Korona Jézust megjelenítő zománcképén – a
különleges kéztartás elemzése kapcsán - már találkoztunk a „TeN” gyököt
megelevenítő TeNyérrel.)
Most már csak az „iS” gyököt kell megtaláljuk! Nem lesz nehéz, ha még
egyszer megszemléljük a 2. képet. Igen, a pal-áS-tról („iS”) bizony
megfeledkeztünk! A királyi paláSt nélkülözhetetlen tartozék, „hordhelyzetben”
egyTeNgelyű az uralkodóval, így minden kívánalomnak eleget tesz. (11. kép)
11. kép - A magyar koronázási palást
A magyar koronázási palást tengelyes Szimmetriát mutat , összhangban a Mikrokozmoszt megidéző oldalnézeti világmodellel. Hasonló szerkezetű királyi palástot őriznek Bécsben, a Kunsthistorische Múzeumban, nekünk felettébb ismerős rajzolattal (vajon kitől „vehették át” ?) (12. kép) A „griffes-indás”–nak nevezett Szimmetrikus (fo: „iS” gyök!) mintázat szép példáját láthatjuk viszont. A paláSt tehát nevében is, megjelenésében is az „iS” gyök hordozója!
12. kép - Bécsben őrzött királyi palást
A KöR-iS-TeN fraktál
csodája
Eddig is volt alkalmunk megcsodálni eleink kristálytiszta szemléletét, a
jelképeket formába öntő mágusaink fölényes tudását. Ma azonban megint
tanultunk valamit!
Rájöhettünk arra, hogy az „Uralkodó a trónusán ülve” című „élőkép”
oldalnézeti világmodellnek tekinthető vagyis a Mikrokozmoszt jelképezi.
Hasonló szerkezetet mutat a Szent Koronán lévő elferdült kereszt, így azt is
a Mikrokozmosz jelképekhez sorolhatjuk az ugyancsak egyszeresen szimmetrikus
kopt kereszthez hasonlóan. A gömbökben végződő szárakkal rendelkező kereszt
a „Pantokrátor” zománckép köldökéből nő ki, így azzal közös tengelyűnek
értelmezhető. (3. kép) A Nappal és a Holddal (+más égitestekkel)
jellemezhető zománckép nyilvánvalóan a Makrokozmoszt jeleníti meg. Ha pedig
közös a tengelyük, akkor ez azt mutatja, hogy a kettő egymástól el nem
választható, vagyis a kettő : EGY !
Leszűrhettük még azt a következtetést is, hogy míg a felülnézet
világmodellek (Makrokozmosz) KöRszimmetrikusak („KöR”), addig az
oldalnézetiek (Mikrokozmosz) egyszeres Szimmetriát (fo: „iS”) mutatnak. Hogy
a két nézet ugyanarról az eGyről szól, arra a KöR-iS-TeN elnevezés is
ráerősít: a kétfajta szimmetria rövid megnevezése közös TeNgelyen (vagyis
egy szóba tömörítve) az EGYségtudat lényegét teszi szemléletessé!
Véres Kard
Ha pedig veszély fenyegette az országot – mindig akadtak gonosz, ostobák
akik önző módon csak maguknak igyekeztek volna kisajátítani a „Mindenséget”,
avagy csak az aranytartalmát érzékelték a mágikus jelképeknek és azt akarták
elrabolni – KöRülhordozták a „véreS KaRdot”. (13. kép) Lehetett akár ez a
KaRd (KöR) is vereS (iS) bársony tokjában (így közös TeNgelyen), vagy jobb
híján egy vértől csöpögő másik kard, jelentése ugyanaz volt: Az „EGY”-et (a
„MaG”-ot, a MaGyart ) támadják, így eGységes fellépésre van szükség! Senki
nem maradhatott otthon!
13. kép - A „vereS KaRd”
Vegyük észre : a markolatGoMb (KöR) és az egyszeres szimmetriát mutató penge (iS) itt is közös TeNgelyű. A XIX. század végén a Kárpát medence peremén felállított „kardot markoló turul” szobrok üzenete és olvasata is ugyanaz maradt. A KaRd a „KöR” gyököt rejti, az Ég madara a SaS, vagy Sólyom az ”iS” gyököt, a kard tengelye a közös TeNgely. Legalább ezeket óvjuk meg az utókor számára , bár a „véres kard” körülhordozásának is itt volna az ideje!
Budapest, 2012 február hó
Berényi László Géza